نامه انجمن اعضای هیئت علمی به وزیر علوم تحقیقات و فناوری

 | تاریخ ارسال: 1394/12/19 | 

استاد ارجمند جناب آقای دکتر فرهادی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری           

با سلام و احترام      

مقدم جناب‌عالی و همراهان ارجمندتان را در دانشگاه خوارزمی، این نخستین نهاد آموزش عالی نوین کشور گرامی می‌داریم. انجمن اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، تشکّلی مستقل، غیردولتی، صنفی-تخصّصی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که برای ایجاد هماهنگی، انسجام و همکاری هرچه بیشتر میان اعضای هیئت علمی در راستای تحقّق اهداف دانشگاه، حفظ و ارتقای منزلت اعضای هیئت علمی، ایجاد زمینۀ مشارکت و همکاری اعضای هیئت علمی با مدیریت دانشگاه و دفاع از حقوق صنفی و اجتماعی آنان در سال 1393 با همکاری رئیس محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر سبحان‌اللهی و مجوّز هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه خوارزمی تشکیل شده است.

حضور حضرت‌عالی در دانشگاه مجالی مغتنم در اختیار ما قرار داد تا در روایتی کوتاه نکاتی را به استحضار شما برسانیم:

الف. پیش از هر چیز از اراده و اقدام ارزشمند جناب‌عالی در تثبیت ریاست جناب آقای دکتر سبحان‌اللهی بر این دانشگاه سپاسگزاری می‌کنیم و حسن نظر اعضای فرهیختۀ شورای انقلاب فرهنگی را در تأیید ایشان قدردانیم. چنان‌که پیشتر در نامه‌ای به رئیس‌جمهور محترم و نیز نامه‌ای به جناب‌عالی تصریح کرده بودیم دانشگاهیان دانشگاه خوارزمی ایشان را گزینه‌ای بی‌بدیل برای ریاست دانشگاه و درخور نام و اعتبار درخشان این دانشگاه می‌دانند و امیدوارند با حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایشان بتوانند با همراهی تمام دانشگاهیان، این دانشگاه را در مسیر پرافتخار رشد و بالندگی علمی، اخلاقی و فرهنگی رهبری کنند.

ب. دانشگاه خوارزمی با پیشینه و قابلیت‌‌های برجسته و افتخارآمیزی که دارد، شایستگی حضور در میان دانشگاه‌های برتر ایران را داراست. به‌ویژه مجموعۀ دانشکده‌های علوم و دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی گذشته از آن‌که قدیم‌ترین دانشکده‌های کشور در نوع خویش هستند، زمینۀ تأسیس و راه‌اندازی برخی از دانشگاه‌ها و مراکز بزرگ علمی کشور نظیر دانشگاه تهران را فراهم کرده‌اند. از این رو، انجمن اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی به‌نمایندگی از قریب 450 عضو هیئت علمی این دانشگاه از جناب‌عالی تقاضا دارد دانشگاه خوارزمی را در شمار دانشگاه‌های موسوم به «دانشگاه‌های برتر ایران» قرار دهید. یکی از لوازم این امر تسریع در تصویب رشته‌های درخواستی این دانشگاه و به‌ویژه رشته‌های میان‌رشته‌ای مانند پلاسمای پزشکی است.

پ. دانشگاه خوارزمی، که پیشتر دانشسرای عالی و سپس دانشگاه تربیت‌معلّم نام داشته، همواره دانشگاهی مولّد و مادر بوده است و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه اراک، دانشگاه یزد، دانشگاه کاشان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه کردستان و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فرزندان برومند این دانشگاهند و امروز از برخی جهات، به‌ویژه توسعۀ فضاهای فیزیکی و کالبدی بر مادر خویش پیشی گرفته‌اند. پرورش این نهادهای دانشگاهی درخلال 50 سال گذشته، بسیاری از توان، بودجه و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه را معطوف خود داشته است و متأسفانه دانشگاه خوارزمی خود از حیث توسعۀ امکانات سخت‌افزاری و فضاهای فیزیکی مغفول واقع شده و امروز وضعیت شایسته و در خور نام و اعتبارش ندارد. از این رو، از جناب‌عالی و مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید تقاضا داریم توجّه ویژه‌ای به این دانشگاه مبذول دارید تا قدری جبران مافات شود.

ت. قریب چهل سال است دانشگاه خوارزمی، بدون هیچ دلیل قانع‌کننده یا سیاست راهبردی مکتوب یا مصوّبی از توسعۀ پردیس مرکزی خود در تهران منع شده است؛ در حالی‌که برخی دانشگاه‌های دیگر تهران در همان مکان محدود خویش توانسته‌اند فضای آموزشی و پژوهشی مناسبی برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان خود فراهم سازند. امید است با حمایت جناب‌عالی هم این محدودیت‌ها رفع گردد و هم گام‌هایی استوار در جبران سال‌های رفته برداشته شود.

ث. چنان‌که استحضار دارید دانشگاه خوارزمی، علاوه بر سایت مرکزی در تهران، پردیسی در کرج دارد و این دو مجموعه تنها با یک بودجه اداره می‌شود. این امر، خدمات‌رسانی بسزا برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی را با دشواری روبه‌رو ساخته است. انتظار داریم بودجه و سایر کمک‌های دولت و وزارت علوم به دانشگاه با عنایت به این وضعیت خاص صورت پذیرد.  

ج.   انجمن اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، تاکنون کوشیده است مجرای ارتباطی مطمئنی میان اعضای هیئت علمی و مجموعه مدیریت دانشگاه فراهم کند و نقش اتاق فکر را برای ارتقا و اعتلای دانشگاه ایفا نماید. این انجمن آمادگی دارد در سطح کلان‌تر نیز رابطی میان دانشگاهیان خوارزمی و مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و نقشی مشورتی برعهده گیرد.

شورای مرکزی انجمن اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6697 بار   |   دفعات چاپ: 728 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر